onsdag 29 maj 2013

Muir Woods

Då så. Då fortsätter vi reseberättelsen.
San Francisco
På måndagen checkade vi ut från hotellet (eftersom vi hade bokat in oss på ett annat hotel lite närmare flygplatsen inför tisdagens okristligt tidiga flyg till Portland) och åkte för att hämta ut hyrbilen. För tredje dagen i rad var vädret strålande och efter en mycket kort överläggning bestämde vi oss för att hyra en cab. En röd Mustang. Men det har jag ju redan tjatat om så nog om det.
San Francisco
Vi började med att stanna på en massa ställen vid Golden Gate bron så att vi kunde gå loss med fotograferingen. Efter några timmar(!) tröttnade vi dock och styrde bilen upp mot Muir Woods där vi hade bestämt att vi skulle kolla på redwoodskogen.
San Francisco
Så här snygg frisyr fick jag av att åka nercabbat. Bättre än bra skulle jag vilja säga.
Med vinden i håret och solen i ansiktet körde vi på breda motorvägar och slingriga små vägar till vi äntligen kom fram. Det det skulle visa sig att det var något utöver det vanliga.
San Francisco
Det är ju svårt att visa på bild hur gigantiska träden var, men här är ett försök i alla fall
Så otroligt mäktigt att få se dessa jättar som vuxit där långt innan Amerika ens hade "upptäckts". Jag tror jag fick någon form av religiös upplevelse (som inte hade ett skit med religion att göra utan bara stor vördnad inför naturen) och gick omkring med stora ögon och bara tittade upp. Det var flera delar av skogen där det satt uppe skyltar om att folk skulle vara tysta vilket än mer bidrog till min fascination. För att det var så stilla alltså.
San Francisco
Kristoffer visar att han är jättestark. Eller nått.
Det var dock skitsvårt att ta bra bilder eftersom det så otroligt starka skuggor. Men vi kunde ju fortfarande ta lite festliga bilder. (Och ja, för er som undrar, vi var naturligtvis klädda likadant i vit t-shirt och bruna shorts. Det var på inget sätt en slump. Herregud, det måste ju synas att vi är ihop liksom. För sjutton gubbar.)
San Francisco
Kristoffer tog en actionbild på mig när jag kör och det ser ut som att det går asfort. 
Efter några sköna timmar i Muir Woods åkte vi ytterligare en bit norrut. Till vindistrikten i Sonoma och Napa närmare bestämt.
Sonoma & NapaSan Francisco
Vi pausade vid en stor blå stol för att ta kort på lilla mig.
Sonoma & Napa
Flickan och stolen. Festligt värre tyckte jag.
Sonoma & Napa
Inte stället vi åt på men fint ändå tyckte jag.
Och avslutade besöket i Napa utan ett enda litet ynka vingårdsbesök. Åt dock tapas på en trevlig restaurang...
San Francisco
Jag passade (på Kristoffers inrådan) på att ta kort på en ny bron som håller på att byggas mellan San Francisco och Oakland medan vi satt fast i den astråkiga bilkön.
Sedan hamnade vi i en tröttsam bilkö på vägen tillbaka till bilinlämningen och efter väldigt mycket stök kunde vi checka in på hotellet - helt slutkörda - halv elva på kvällen. Skönt då att vi skulle gå upp vid fyra dagen därpå... Men oj vilken bra dag det var ändå! Helt klart en av de bästa dagarna på hela resan. Om ni har vägarna förbi San Francisco så kan vi verkligen rekommendera ett besök i Muir Woods för det var verkligen maffigt att se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar