lördag 23 mars 2013

Louisiana resa

Nu så kära träbrovänner, nu ska det bli en orgie i träbroar från min senaste resa ner till djupa södern.
I måndags så lämnade vi ett kallt och snöfyllt Madison för att resa mot New Orleans. Vi fastnade i en hagelstorm i Atlanta (som för övrigt är världens störta flygplats, sett till antal passagerare och antal flighter) som fördröjde vår ankomst med typ två timmar. Vi hade taxat ut mot startbanan när det började smattra något fruktasvärt. Några passagerare som satt närmare fönstren hävdade att det var hagel stora som golfbollar (det vet jag dock inte riktigt om jag tror på). Piloten fick gå ut och inspektera planet efter stormen passerat för att försäkra alla om att vi kunde fortsätta. Då började vinden spela oss ett spratt. Vi fick åka till andra sidan av startbanan för att flyta mot vinden inte mindre än tre gånger. Ja ja, när vi väl landade i New Orleans så var det i alla fall 25 grader varmt! Och det klockan åtta på kvällen. Det var som en varm sommarkväll plus en jäkla massa fukt i luften, men ändå. Nu var det ju inte New Orelans och Burbon Street som var målet med vår resa, så vi satte kurs mot Baton Rouge som är Louisianas delstatshuvudstad. Baton Rouge är ganska snarlikt Madison till storlek och att det står värd för ett assstort universitet, nämligen Louisiana State University eller LSU. Dom är bra på fotboll, mer än så vet jag inte om dom, men skit i det. Första kvällen så gick vi ut och åt och jag passade på att äta alligator. Det kom i en form av en wrap. Nu undrar ju alla hur smakar alligator då? Standardsvaret för allt udda kött verkar ju vara kyckling, men jag vill säga att det var som en korsning mellan kyckling och fisk! Det var lite som att köttet delar på sig som fisk gör, men det hade ändå mer substans liknande kyckling. Smaken för svårtolkad eftersom det var tokmycket kryddor på det. För er som inte har slutat läsa i avsaknad av träbroinformation som min första mening indikerade så kommer det här.

Huvudsyftet med vår resa var att jag och Jim skulle hålla lite undervisning och informera hur man inspekterar träbroar med deras utrustning. Det brukar vi göra åt en till tre personer kanske. Nu var det säkert 13-14 pers som skulle vara med, plus ett filmcrew på två. Jag avsa mig raskt allt ansvar att medverka i någon filminspelning med argumentet att jag inte förstår språket och att det här står det inget om i mitt kontrakt. Så dom satte en mic på Jim vilket gjorde att han tvingade mig att inte skämta så mycket med honom. Då ropade filmnisse nr 1 "I heard that". Jag fortsatte dock att skämta med Jim och hans framtida filmkarriär. 

Stora delar av Louisiana DOT (department of transportation) står och lyssnar på Jim

Efter undervisningen var avklarad så begav vi oss ut på landsbygden för att jaga träbroar. Målet var att hitta en flytande bro där man ersatt några betongelement med element gjorda av balsaträ och kolfiber. Forskarna på LDOT var inte helt säkra på var den var (trots att dom var med och höll i projektet!!). Dom visade oss en provbit på kontoret så vi skulle veta hur det såg ut. Men sen avslutade han med att säga att dom hade målat bitarna gråa så det skulle smälta in med resten av betongdelarna, och att det var asfalt ovan allt. Inte så lätt att ser något då, men vi försökte ändå. Bron var en flytande bro som man flyttar på med hjälp av kablar så fort det kommer båttrafik. Se den gråa delen på fotot nedan. 


Flytande bro (den gråa delen) med ev. några balsaträ element


Provbit som visar hur kolfiber ligger mellan balsaträet och att omsluter det hela

Givetvis var jag tvungen att posa lite på bron i hopp om att man skulle se att jag gick i shorts i mitten av Mars

På vägen hem passerade vi denna bron som går över Mississippifloden. (det är fyra i, fyra s  i Mississippi, bra att veta) Jag tycker att bronser lite udda ut när det är en brant back upp och en brant backe ner. 

Dag 3 var vår sista dag i Louisiana. Det började med lite regn när vi satt på IHOP (international house of pancakes) och åt frukost. Jag åt Swedish creps med lingon berry jam. På svenska: pankakor med lingonsylt. Det kanske var lite extra socker i lingonsylten men annars ganska lik vår svenska sylt. 

Vi tog riktning mot Hammond, LA för att titta på mer vanliga träbroar. Vi tittade på två broar utanför Abita Springs. Broarna är byggda på 70-talet, dvs. att dom är ca: 40 år gamla. Det som är lite udda med broar i Louisiana är att dom har en jäkla massa broar som står på träpålar ovan mark. Det tillsammans med att man har en extrem miljö med fukt och termitproblem leder till en hel del underhåll. På bilderna nedan ser ni några exempel på hur man lagar dessa pelare som har börjat ruttna från mitten och sedan utåt. Varför då undrar ju alla nu! Jo, för man fixerar pelaren mot den tvärliggande träbalken med stor bult som går rank in i mitten på pelaren. Där kommer all fukt in. På sista bilden i denna serien ser man en rektangulär bit som är tom i mitten men har trä kvar runt om. Varför då. Jo, för att när man impregnerar så jag impregneringen bara tränga in 10-20 mm beroende på träslag. Så det som inte har ruttnat bort är det impregnerade träet medans allt annat är borta. Det gör det väldigt svårt att upptäcka skador på trä. Så håll er borta från impregnering så gott det går och använd hjärnan istället för ni bygger med trä. Dagens första pekfinger! Räkna alltid med att fukt hittar in i träkonstruktionen (det gör den nästan alltid). Bygg inte helt fukttätt för då kan den fukt som har hittat in inte ventileras ut. Det är först när fukten inte försvinner som det börjar ruttna. OK! Frågor på det? Inga,... bra.

Jag vet inte om jag gillar skarvningen av pelarna så mycket

Vid närmare studie så känns det inte supersäkert att köra på denna bron. Tvärbalken är sprucken och pelarna har satt sig ojämt. 


Vi drog oss vidare till ett ställe som heter Madisonville. Passade namn. Jag väljer att kalla det för  Tangipahoa Parish (i Louisiana heter det inte county som i resten av USA, det heter Parish, bra att veta) motsvarighet till the Hamptons. Jag har inga belägg för detta då jag aldrig vart i the Hamptons, men det var en massa flådiga hus vid floden och sjön. Vi hittade två broar varav den första var en bro byggd 2005. Å vilken fin bro tänker ni nu. Ja, men den kommer vara i lika risigt skick med sina pelare om 10 år för man fortsätter att borra hål i pålarna för att förankra dom mot bron. Det finns ett antal bättre sätt att säkra sina broar mot tornados, men man tänker helt inte så. 

Balkbro, med rejäla plank ovanpå (4x12 tum) 
Som den poser jag är så kunde jag inte låta bli en bild till på mig själv
Den andra bron var en ganska enkel bro som var betydligt äldre. Dock så såg jag en mini alligator (typ 8 cm lång) när jag skulle fota den. Jag hoppade snabbt upp på bron igen. 

Dom sista två bilderna har jag bara med för att jag tycker att dom representerar landskapet i den delen av Louisiana som vi besökte. 
Ett ensamt träd där det var en massa fåglar (typ innan jag fotade) som visar utloppet till sjön Pontchartrain
Träd, vass och vatten... överallt. Observera spanish moss i träden. Det är det som hänger från grenarna. 
Nu blev det ett toklångt inlägg. För er som orkade läsa ända till slutet. Jag bjuder på en öl när jag kommer tillbaka till Sverige för att du var så duktig och läste hela!

tack och hej!

3 kommentarer:

  1. Älskar träbroar och gillar speciellt de många täckta som finns. Tar gärna en öl med dig ;)

    Jättefint!

    KRAM

    SvaraRadera