söndag 13 januari 2013

New Glarus

Igår gjorde vi en liten utflykt till New Glarus, eller Little Switzerland som det området också är känt för. New Glarus ligger i Green County lite söder om Madison (som för övrigt ligger i Dane County om någon satt och funderade på det) och grundades typ 1845 av en grupp Schweizare som lämnade Glarus kantonen på grund av en ekonomisk kris. Anledningen till att man slog sig ner just där man gjorde var tydligen att  landskapet påminde dem mycket om Schweiz. (För oss som har varit i Schweiz och tänker främst på alperna känns detta lite främmande, men visst är det aningens mer kuperat där New Glarus ligger jämfört med de omkringliggande slätterna, så jag kan väl delvis förstå dem) De började försöka odla vete men ovana och några riktigt kalla vintrar gjorde att de fick överge den idén och i stället satsa på mjölkproduktion. Detta ledde till att man hittade tillbaka till sin fina osttradition och idag är sålunda området känd för sin osttillverkning.
New Glarus
"Geld ist weder bös noch gut, es liegt an dem ders brauchen tut." Passande att ha på en byggnad med bank/atm (såklart) i.
För mig och Kristoffer är dock New Glarus bara lika med en sak - öl. I New Glarus ligger nämligen New Glarus Bryggeriet som grundades 1993 av Deb Carey. Hon är förresten den första amerikanska kvinnan som som grundat och driver ett bryggeri. Men mer om det snart. (Alltså inte om Deb, utan om bryggeriet)
New GlarusNew Glarus
Vi började med lunch - wienerschnitzel och rösti såklart - på en restaurang inne i New Glarus. Stället såg ut som att det hade funnits ungefär lika länge som staden så det kändes oväntat genuint. Jag tyckte i alla fall att det var sådär härligt charmigt och gammaldags. Tyvärr var det knappast den bästa schnitzeln vi ätit och den smakade mest frityr. Men det var ett bra stopp ändå.
New Glarus
Jag på egenguidad ölprovning. Vi testade massa sorter: Two Women, Back 40 Bock, Moon Man, Fat Squirrel och Belgian red. Men jag är säker på att Kristoffer har skrivit eller kommer skriva något om dessa.
Vi fortsatte till bryggeriet och gick på en "self guided tour" och sedan gick vi på en "ölprovning". Bryggeriet har nyligen bytt lokal så allt var inte helt färdigbyggt men vi kunde ändå gå omkring och se nästan hela tillverkningen. Fast tyvärr fanns det inga informationsskyltar så det var lite klurigt att veta vad alla rör, behållare och silosar(?) innehöll... Men gott var det. Så med andra ord - helt okej lördagsunderhållning får jag säga :)
New Glarus
Kristoffer utanför New Glarus Bryggeri och gift shop
Kvällen avslutade vi hemma hos Kristoffers kollega och hans familj. Fantastiskt roligt och vi lyckades avhandla alla möjliga ämnen: kyrkbesök, korruption i Brasilien och Göteborg, livet i Madison, resor i Europa, franska språket i Quebec och mycket mer.

4 kommentarer:

  1. Men hur har jag kunnat missa er blogg så här länge? Jag skäms.
    Nu lägger jag upp den på min lista så jag inte tappar bort den igen.

    SÅ gott med wienerschnitzel, röst och öl! Vi har en tysk kock inte så långt från oss, borde ta mig dit igen. Little Switzerland ser fint ut! Härlig dag ni hade.


    KRAM och tack för dina fina hälsningar som jag alltid blir så glad av!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker då verkligen inte att du har något att skämmas över ;) Kan verkligen rekommendera en schnitzel eller två. Kanske inte just från det stället, men det låter ju som att du har en bra kock i närheten så det löser du nog finfint
      kram Lina

      Radera
  2. va trevligt det verkar med era roadtrips. och att ni blir hembjudna till lite folk i madison. kul. om inte annat för att se hur de har det i sina hus el lgh och pröva ny mat.. eller? nyfiken.
    kramar jo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag roadtripp är alltid kul :) Nu var ju just denna kollega och hans familj från Brasilien och är också här och gästforskar så de är lite i samma sits som oss (jag tror till och med att de åker hem samma dag som vi gör). Men det är ju ändå trevligt att komma hem till lite annat folk och bli bjuden på mat. Men de har ju precis som vi lite spartansk inredning eftersom de bara är här 1,5år.
      Lite ny mat kan man säga att det var. En ljummen quinoasallad med skinka och så åt vi getost i filodeg och en vegetarisk carbonara på shitakesvamp(?).
      kram kram

      Radera