lördag 26 januari 2013

Bambi på hal is

Idag har det varit en kanondag med riktigt kanonväder. Strålande sol, klarblå himmel och varma -13C. Vi började dagen med brunch på Madison Sourdough (MSco). Jag åt en smaskig Eggs diablo, som mest liknade lasagne. Ganska vågat av mig att testa något "nytt", tyckte jag. Fast i och för sig kan man lura i mig nästan vad som helst så länge man skriver att det innehåller pocherade ägg (så det kanske inte var så vågat ändå). Pocherade ägg är nämligen utan tvekan mitt favoritsätt att få ägg serverade på. Har inte vågat mig på att pochera själv någon gång, men gissar att det börjar bli dags snart. Måste ju öva på något nytt nu när jag har bemästrat pannkakeriet.
Madison SourdoughMadison SourdoughMadison SourdoughMadison SourdoughMadison Sourdough
Hur som helst. Efter MSco åkte vi hem och bytte om till varma kläder eftersom jag kom på att jag ville åka skridskor. Jag kan faktiskt inte minnas när jag stod på ett par skriskor sist men det är ju minst 7 år sedan... Vi åkte till Tenney park där Kristoffer spelar hockey på onsdagar och söndagar eftersom det finns en trevlig värmestuga och uthyrning där. Efter lite kurande om vilken storlek jag skulle ha på skridskorna (har fortfarande inte lärt mig de amerikanska storlekarna) fick jag snört på mig ett par bruna "konståkningsskridskor". Lånade Kristoffers hjälm också för säkerhets skull. (Jag var förresten en av få personer som hade hjälm. Lite konstigt tyckte jag att nästan inga av barnen ens hade hjälm. Är det samma sak i Sverige? Kan inte komma ihåg att varken jag, Johan, mina kusiner eller någon annan av barnen åkte utan hjälm...)
Tenney park
Herre min skapare vad svårt det var! I början i alla fall. Jag lutade mig framåt, bakåt, flaxade med armarna och försökte förgäves att böja på knäna. Mina benhinnor skrek och på fem minuter var jag genomsvett. Gudars! vad i hela världen hade jag gett mig in på, tänkte jag uppgivet.
Tenney park
Sedan började det så sakteligen att släppa. Jag vågade mig på att ta ut rörelserna, smärtan upphörde nästan och jag njöt av friheten. Kristoffer var superpedagogisk och förklarade hur jag skulle göra för att åka baklänges och allt möjligt. Jag vill väl inte säga att jag bemästrade konsten direkt, men kul var det. Eventuellt kommer jag bjuda på en liten film över mina baklängesförsök. Eventuellt alltså...
Tenney park Tenney park
Vi tog en paus och drack öl i solen och jag tänkte att så här. Så här vill jag spendera alla mina lördagar. Jäklar vilken bra dag! Och i kväll ska vi äta på restaurang för det är restaurangvecka här i Madison, vilket betyder att många restauranger har kraftigt rabatterade priser på sina trerätters menyer. Ska bli väldigt spännande och förhoppningsvis väldigt gott.

2 kommentarer:

  1. En 10-poängslördag!!

    Frulle, skrillor och så restaurang på det. Perfekt kombo! Du är söt där med skridskorna och med ölen i handen ;)

    Gillar er lördag, massor!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Alla lördagar borde innehålla utefrulle och skridskor! Och tack ska du ha :)
      kram Lina

      Radera