fredag 26 oktober 2012

Otippad dröm om Sydpolen

Igår var jag på en fantastiskt inspirerande föreläsning om ett neutrinoteleskop på Sydpolen. Ett härligt och komplicerat ämne som jag nu vet lite mer än ingenting om. Jag förstod nog egentligen inte riktigt vad de kollade efter, men det gör inget för det verkade inte de själva veta helt heller eftersom det var i "exploration purpose". Killen som höll i föreläsningen var en otroligt karismatisk amerikan och dessutom en riktigt duktig fotograf. Det lät väldigt glamoröst när han berättade om att han hade att få träffa massa politiker, kungligheter och kändisar - jag blev helt star-struck när han sa att han hade träffat Sir David Attenborough när de var där och spelade in frozen planet (och ville gå fram och säga något smart till honom, men det vågade jag såklart inte plus att jag inte kom på något smart att säga)!
IMG_2504
Han berättade också om roliga aktiviteter som de hittade på där nere för att roa sig, t.ex. race around the world (2km "löpning" i alla världens tidzoner), 300-club (basta i 200F och sedan springa ut i -100F till sydpolmärket och tillbaka till bastun) och bada i man-made varm källa i hard-hat zone. Jag känner att det är lite svårt att återberätta hur härligt det såg ut och med vilken inlevelse och värme han beskrev allt, men ni får helt enkelt tro mig när jag säger att det verkade awesome! Allt detta bidrog naturligtvis till att jag nu när en dröm om att flytta till Sydpolen och  jobba med något komplicerat ämne samtidigt som jag dokumenterar det med min superkamera. Grundvattenströmmar i isen kanske? ;)
Ha en superbra fredag och en härlig helg!
/Lina

Translation: Yesterday I went to a very interesting lecture about a neutrino telescope at the South Pole. I didn't understand too much about the subject or what they were actually hoping to see, but that's fine since I'm not entirely sure that they themselves did. It was apparently set up in 'exploration purpose'... Anyways, since the guy who held the lecture was remarkably charismatic, told great stories about celebrities (like the amazing Sir David Attenborough) and took beautiful photos - I now nourish a dream of moving to the South Pole. I shall do research about a difficult subject and document everything with my super camera :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar