lördag 27 oktober 2012

6th weekend post

Lördag igen... vilket betyder College fotboll, farmers market, storstädning, lördagsgodis m.m... och givetvis ett nytt helginlägg från mig.

Denna veckan blir det mer träbroar, mat och lite TV. Jag är lika besviken som ni är på att jag inte har en massa nya öl att skriva om. Nästa vecka så ska jag se till att det blir bättring på det.

I veckan så var vi nere i Princton, Illionis och tittade på två täckta träbroar. Och nej det är inte DET Princton, det ligger i Princton, New Jersey. Hur som haver så åkte vi vid sex på morgonen för att köra tre timmar ner till broarna. Den första som vi kikade på var en bro som heter Captain Swift och som byggdes 2006. Det är en s.k. Inverted Burr Arch bridge. Det som är inverterat är att strävorna agerar i drag istället för i tryck som är normalfallet. Bron är dimensionerad för full trafiklast med två körfält. Den är också ca: 40 meter lång i spannet. Det är ganska imponeraden måste jag säga. Hela bron är konstruerad av limträbalkar för att klara de stora lasterna. Jag måste säga att jag gillar tanken att bygga nya täckta träbroar. Jag menar, varför inte? Man skyddar huvudbärverket från väder och vind genom att bygga in det. Bron blir ett monument istället för en liten osynlig bro. Jag ska genast fundera ut lite hur jag ska hitta någon som tillåter mig att bygga täckta träbroar i Sverige.

Som alltid, en obligatorisk bild på bron från sidan. 
Jag ser ljuset i slutet av tunneln.... eller i slutet av bron ska det väl va?!
Den andra bron som vi tittade på var en lite äldre historia. "The red covered bridge", också i Bureau County, byggdes 1863. För er som inte orkar med huvudräkningen så är bron 149 år gammal. Men har säkert restaurerat vissa delar av bron under tiden, den senaste vi kunde hitta var från 1973 (det är förvisso nästan 40 år sedan). Denna bron är en "Howe truss" med ett maxspan på 29 meter. Bron är som de flesta täckta träbroar bara bred nog för ett körfält. Den är också nerklassad till en maxvikt på 5 short ton. Nu ska ni inte tro att amerikanarna är så smarta så att dom använder samma vikt för ett ton som vi gör. Nej nej, ett amerikanskt short ton är 2000 pounds vilket är ca: 907 kg till skillnad från "vårt" ton som är 1000 kg (om någon mot förmodan inte visste det). En rolig detalj på bron är skylten ovanför portalen. Det står "Five dollars fine for driving more than twelve horses, mules or cattle at one time or for leading any beast faster than a walk on or across this bridge" Fem dollar var för 150 år sedan värt ca: 600 SEK i dagens valuta. Gäller att inte åka fast för att driva boskap för snabbt. 

Röd lada med vitt snickeri? hmm, var har jag sett det förut?? :)
Obligatorisk... jag ni fattar vid det här laget. 

När jag var i delstaten Illinois så gäller det ju att passa på att äta Chicago style deep dish pizza, vilket vi i Sverige känner som pan-pizza. Vi åt en pizza med bara pepperoni och ost, och herre jä-lar vad ost dom la på. Jag kunde bara äta två slices innan jag var tok mätt. Jag hamnade i någon typ av matkoma efter den också. Deep dish pizza... inte en personlig favorit. Däremot så åt jag på Wendys för inte så länge sedan. Mycket bra burgare, lite mer som jag gillar det. Kött, ost, bröd, sallad, tomat, lök och dressing. Bra skit!

Vi följer en hel del TV serier här i amerikat. Dom som vi kan se på våra kanaler är
- How I met your mother
- The Big bang theory
- Revolution (inte så bra som man hade hoppats på dock)
- SNL
- Vegas (en serie som handlar om.. Vegas)
- Go on (ny serie med Mathew Perry, ganska rolig)
-The new normal
- Modern Family
- Suburgatory
- Nashville
- Elementary (ännu en serie om Sherlock Holmes)
Dom som vi tyvärr inte kan se för att dom går på betalkanaler är:
- The newsroom
- Homeland

Det får räcka för denna veckan, kom gärna med kommentarer på vad ni vill att jag ska inkludera i mina veckorapporter. Jag kommer med största sannolikhet ignorera alla önskemål, men man vet ju aldrig :)

Tack och hej!

Kristoffer

2 kommentarer:

  1. Jamen jösses att du kan så mycket och lär så mycket om träbroar.Intressant!Måste se några på närmare håll när vi kommer över! Detta kommer garanterat att bli en hit i gamla Svedala när du övertygat alla om hur fantaskiska dessa inklädda broar är.Go fore it man! Håller dom för en enspännare 550kg häst+300kg vagn o last?Då är jag med!Du skriver jättekul och jag sitter och småler hela tiden. Fortsätt såhär!
    Ha det underbart!Många kramar från svärmor!

    SvaraRadera
  2. Hej Krille,
    kul att höra och se om de inbyggda. Tycker nog att jag skulle kunna få till lite trevligare röda lador med vit snickarglädje.
    Har just kommit hem från den avslutande vinkursen med 7 små röda och utan vit snickarglädje, men det var stilrent och ganska muntert ändå.
    Kraam !
    Pappa

    SvaraRadera