tisdag 25 september 2012

Picnic Point

Okej, jag vet att jag kanske börjar bli lite tråkig som tjatar en massa om Picnic Point, men det är en så uppfriskande lunga i Madison att jag helt enkelt måste babbla vidare om det. 
Karta över Lakeshore preserve
Vad är då Picnic Point? Ja, det är tyvärr inte mer spännande än namnet på en udde Lake Mendota. Det är ingen stor utbred gräsplätt à la Slottskogen där hundratals människor sitter med sina röd-vit rutiga picknick-filtar (som jag föreställde mig). Nej, det är en skogskläd remsa med några breda löpslingor som leder ut till änden på udden. Längst ut och längs vägen finns grillplatser med förberedda travar av ved så att man kan grilla eller bara tända en brasa. Det är alltid hurtiga människor som är ute och springer, folk som rastar hundar/barn eller bara är ute och promenerar där. Och alla verkar vara på så bra humör. Det är uppfriskande.

I söndags testade jag på lite community service. Vi bor i Eagle Heights som ligger precis jämte reservatet där Picnic Point tillhör så jag tyckte att det kändes som en bra start att börja där. Jag och drygt 40 andra frivilliga kom till Picnic Point entrance för att driva krig mot buckthorn-plantorna som breder ut sig i längs hela Picnic Point området. Det är ett ojämnt krig eftersom buckthorn-plantorna trivs extremt bra i området och sprids lätt med hjälp av fåglar som äter bären. Hursomhelst kändes det oväntat bra att få fightas lite med bångstyriga växter och prata med engagerade Madisonians. 
Vy över Lake Mendota från Picnic Point

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar